måndag 17 april 2017

En super god och lyxig helgmiddag

Oxfilé med rospotatis och rödvinssås
600g oxfilé
ugnen på 170 grader
salt, peppar och timjan
värm upp stekpannan med smör och försegla köttet
ställ in den i mitten av ugnen ca 40 min

Jag valde att ta ut den när den kommit upp i 57 grader i inner temperatur
och lät den vila 10 till 15 min.
En bra köttermometer är en bra investering, vi såg till att när det var dags att köpa ny spis så valde vi en siemens spis där köttermometern var integrerad i spisen. Den visar vad köttet har för temperatur i en display.

Skyn från stekpannan använder jag till rödvinssåsen. Ca 1 liter rödvin och så tillsätter jag ox fond. kryddar med timjan och peppar samt salt i slutet. Låt allt koka upp tills de reducerat till ca 3 dl. Ibland har jag i lite chili. Man kan behöva smaksätta med lite socker beroende på vilket vin man använt. Har provat olika recept på rödvinssåser men misslyckat totalt och när jag gör på detta vis tycker jag att såsen blir kanon. Ibland steker jag schalottenlök och bacon som jag låter puttra med vinet och sedan silar av

potatisrosor med smördeg och västerbottenost

Potatis , smördegsplattor dela på mitten och strö över ost. När du skär potatisen skär inte för tjocka skivor blir svårare då. lägg dem omlott. rulla ihop dem försiktigt och placera dem i en smord muffinsplåt och strö över lite mer ost. Täck med folie. sätt ugnen på 170 grader och grädda potatisen i mitten av ungen eller där den får plats i ca 40 min , ta bort folie och höj temperaturen till 225 grader i ca 10 minuter.

Du kan alltså låta potatis och köttet tillagas samtidigt och när du tar ut köttet höjer du värmen till rosorna.

Vi valde ett Rött vin som heter Appassimento tycker att det passar jättebra till.
#oxfilé #Rödvinsås #rospotatis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En egen sida för försäljnings

 Nu har jag fixat eller rättare sakt fått en egen hemsida i födelsepresent. Och jag har hunnit måla en hel del också :)  https://www.annys-c...