söndag 11 juni 2017

Svenska blommer...mins du vad de heter

Jag har gått runt och stört mig på att jag glömt vad våra vanliga blommor heter, när man var liten kunde man namnen på nästan alla. Vad jag mins...eller var det på hittade namn fans det verkligen en blomma som hette käringtand? Jag var säker på att det fanns en blomma som hette mormors glasögon, en blå blomma om jag minns rätt. Men kunde tyvärr inte hitta något sådan när jag sökte på nätet, någon som minns vad det var för blomma? Nu har jag försökt hitta namnen på de blommor jag plockade och det var inte lätt. Det värkar som samma blomma har flera namn, kärt barn som man säger...

kan du namne på dessa :)




1. Käringtand
2. Smörblomma
3. Teveronika
4. Humleblomster
5. tror att det är Hundkäx
6. Gökärt
7. Bladrot
8. Rödklöver
kan har hittat fel namn, det var inte lätt ;)
Midsommar snart här och då är det dags att plocka 7 blommor att lägga under kudden och drömma om den rätta, enligt traditionen skulle man plocka blommorna under tystnad och klättra över sju gärdsgårdar. Jag har redan träffat min så det blir honom jag tänker drömma om.


Hittade en sida med hur många blommor som helst så vill ni lära er fler gå in och kolla den sidan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En egen sida för försäljnings

 Nu har jag fixat eller rättare sakt fått en egen hemsida i födelsepresent. Och jag har hunnit måla en hel del också :)  https://www.annys-c...