söndag 3 september 2017

Recept Kycklinggryta

Idag blev det kycklinggryta med paprika och stjälkselleri, en gryta som jag fick lära mig av min mormor på 80 talet med liten egen tvist. tar ca 30 min.

Recept Kycklinggryta
 (middag för 2 plus 6st matlådor)

4 stora kyckling bröst file
2 röda paprika
1 grön paprika
2 morötter
1 broccolihuvud
3 gul lök
2 stjälkar selleri
1 knippe bladpersilja
1 lime

5 dl vispgrädde
hönsbuljong eller fond
2 msk röd vinäger
chili fryst
ingefära fryst

kryddor
paprika, peppar, mangokurry, röd currypasta.

Jag använder en djupstekpanna, paprika krydda strör jag i en varm panna häller på olja och vinägern, fräser löken och skivar alla grönsakerna och häller i  dem i stekpannan. kyckling filerna ställer jag i ugnen på 180 grader i ca 15 min så att de blir nästan klara sen skivar jag dem och lägger dem i stekpannan, häller på grädden och tillsätter frysta kryddorna och curryn. Blandar i kyckling fonden och delar limen i fyra delar, lägger den i grytan.  I slutet tillsätter jag bladpersiljan.

1 kommentar:

En egen sida för försäljnings

 Nu har jag fixat eller rättare sakt fått en egen hemsida i födelsepresent. Och jag har hunnit måla en hel del också :)  https://www.annys-c...